Якою стане площа перед ОДА. Частина 2: проект.

Стаття написана у співавторстві з колегами із студії ландшафтної архітектури KOTSIUBA
та художниками Святославом Келимом-Золотайко, Нато Мікеладзе

 
Якою стане площа перед ОДА.  Частина 1: передпроектний етап. 

Функціональне зонування

По результату всіх вихідних даних та досліджень почався ключовий процес визначення зонування та функціонального поділу ділянки. На цьому етапі вирішувалось, якою стане територія та як вона буде функціонувати. Отримавши початкову базу, основну пропозицію склали ландшафтні архітектори студії KOTSIUBA, а потім тривав процес обговорень, внесення правок і коректив.

Узагальнюючи, можна виділити наступні моменти, які потрібно було вирішити і які лягли в основу проекту:

  • «вписати» меморіал без конфліктів із іншим оточенням;
  • закласти мультисценарне використання території;
  • зберегти площу і можливість для масових зібрань;
  • додати тіні та камерності для частини території, дещо наповнити територію інфраструктурою для відпочинку;
  • явно або неявно розмежувати зони залежно від активностей та характеру використання;
  • «подружити» будівлю ОДА з оточуючим середовищем;
  • зберегти пішохідні зв’язки, врахувати інтенсивність пішохідного трафіку;
  • адаптувати будівлю ЦНАПу;
  • хоча б частково помирити пішоходів та автомобілістів: надати максимально можливу (у розумних межах) кількість пакувальних місць, проте винести, чітко окреслити та розмежувати парковки.

У результаті з’явилась ось така робоча схема.

Паралельно розпочалися роботи над меморіалом, але про це у третій частині, наразі детально про архітектурний проект і те, як вирішувалися перелічені вище та інші поставлені цілі.

 

Відкритий простір і вплив будівлі ЦНАПу

Перед проектантами постав факт будівництва центру надання адміністративних послуг, що внесло значні корективи в проект і меморіальну частину. Так, перед вхідною групою ЦНАПу з’явиться зовсім невелика площа із групою місць для сидіння та зручним доступом, яка межує із затишною зоною та насадженнями злакових трав, спеціально призначених для існування в умовах міста. На цій площі з’являться декілька дерев, щоб у майбутньому давати тінь, проте вони будуть порівняно невеликими і майже не перекриватимуть будівлю.

У цій зоні розпочнеться меморіал, розтягнувшись на всю територію. Це обумовлено, по-перше, атмосферою, що відповідає хронології подій, заданих меморіалом – події розгорталися поступово, найбурхливіші з них слідують потім. По-друге, у цьому місці потенційно будуть перебувати багато людей, прямою метою яких не буде відвідування меморіалу.

Поруч розташується галявина – відкритий простір для абсолютно різних сценаріїв використання десь на зразок тієї, що є зараз, проте на відміну від теперішньої ситуації у неї з'являться альтернативи.

Головна площа

Головна площа із твердим покриттям посередині перед головним фасадом ОДА буде збережена в теперішньому обсязі. Як і раніше у разі необхідності можна використовувати прилеглі території.

Патерн плитки. Як данина подій Майдану, так і в якості символу політичною площі мощення плитки буде виконано особливим патерном: у чотирьох градаціях сірого кольору. На перший погляд хаотичне розміщення плитки створюватиме ефект присутності навіть тоді, коли площа пустуватиме: мощення відтворюватиме зібрання людей і символізуватиме готовність відстоювати свої інтереси, права і гідність.

Ближче до вулиці Соборності і далі від будівлі розміститься сухий (пішохідний) фонтан. Він жодним чином не заважатиме проведенню заходів або використанню площі за прямим призначенням, адже в будь-який момент його можна вимкнути. При цьому фонтан буде охолоджувати площу в спекотний період, привертатиме увагу та стане розвагою для дітей, таким чином олюднить площу в буденний період, а не лише під час заходів і урочистостей.

Також будуть залишена невелика частина насаджень троянд для тих, кому вони подобаються і як данина минулому площі. Вони залишаться в межах, щоб не бути бар’єром і не конфліктувати з іншим наповненням.

Паркова зона

По іншу сторону головної площі з’явиться паркова зона з новими насадженнями, амфітеатром та прогулянковими доріжками. За результатами досліджень чітко простежувались запит на камерність, озеленення та тінь. До того ж, значна площа газонів, відносна близькість широкої дороги і відчуженість будівлі ОДА привели до рішення віддати частину газонів під невелику паркову зону, заливши при цьому альтернативу в якості відкритої галявини.

Рельєф, створений меморіалом, і дерева частково відгородять цю зону від шуму прилеглих вулиць, останні також даватимуть значну тінь. У той же час площа та будівля ОДА будуть повноцінно проглядатися із самої зони, тим самим майже вся частина парку може служити продовженням площі для особливо масштабних заходів або бути буферною зоною, наприклад, для перепочинку під час тривалих заходів.

Усередині зони є невелика галявина і створений штучним рельєфом амфітеатр, який потенційно може стати як додатковим місцем для відпочинку, так і камерною, зеленою мікроплощею.

А у разі чого (ну, ви розумієте) на цій частині території будуть готові повноцінні оборонні редути.

Обідня зона та дитячий майданчик

На стороні східного фасаду будівлі закінчуватиметься меморіал, до того ж, уздовж вулиці Коряка знаходяться різні громадські заклади, зазвичай сконцентровано немало людей. Залишати цю зону просто транзитним клаптиком по ту сторону від закладів, відмежованим дорогою та припаркованими авто – не найкраще проектне рішення. Тому вирішено розмістити тут зовсім невеличку зону із лавочками та столами. «Обідня зона» – це лише робоча назва, як саме буде використовуватись ця інфраструктура, покаже час.

Передбачаючи скепсис деяких щодо потенційної недалекоглядності такого рішення, адже «наші люди не вміють себе поводити, смітять, особливо це недоречно біля кульмінаційної частини меморіалу». Ну, друзі, тут питання, що є наслідком, а що причиною – навіть якщо так, це можливо змінити, лише адаптуючи реальні ситуації і привчаючи до іншої моделі поведінки. Дане проектне рішення не носить масовий характер, а скоріше навпаки є локальним вкрапленням, що має має спростити контроль і у разі чого мінімізувати негативні ефекти.

Нарешті ми дісталися дитячого майданчика. Як вам таке рішення: розмістити дитмайдан? Нам здається, це абсолютна «win-win situation» (ситуація взаємного виграшу). Що ми дізналися на етапі дослідження – люди сприймають будівлю ОДА як щось відсторонене, біля чого не комфортно знаходитись, тут інші. Цей бар’єр «влада-люди», «політичне-аполітичне» треба долати і хочеться сподіватись, що розміщення інфраструктури для дітей та батьків допоможе у цьому.

Діти зроблять атмосферу у кварталі більш дружньою і приємною (що важливо, у місці закінчення меморіалу), стане одним приводом більше відвідати меморіал, зокрема із малечою, а головне, батьки зі своїми чадами отримують місце для дозвілля, яких в Полтаві дуже не вистачає.

Сам майданчик дещо відрізнятиметься від тих, що з’явились за останні десятиріччя і навіть за радянських часів. Ми використали як уже існуючий рельєф, так і створили штучні пагорби з гумовим покриттям. Майданчик матиме чотири зони для різних вікових груп. У кожній зоні будуть різні мультифункціональні елементи, такі як дерев’яні пеньки, що утворюють платформу з прапором, гойдалки у формі шестикутника, що повторює форму мощення, смуга перешкод, ксилофон – вуличний музичний інструмент.

 

Відкриття вулиці Зигіна

Ще у конкурсному проекті однією із пропозицій було відновлення руху у кварталі по вулиці Зигіна. Перекриття змушує пішоходів обходити цілий квартал, а також створює додаткове транспортне навантаження на перехрестя Зигіна-Коряка, оскільки під'їзд, наприклад, до будівлі суду, зараз можливий лише з перевантаженої вулиці Коряка.

Скріншот зі Strava heat map

Вирішити питання відкриття вулиці виявилось не так просто з ряду причин. Перша, офіційна причина, яку нам озвучили безпосередньо в ОДА, – перекриття зроблено з міркувань безпеки: так забезпечується безпечний під’їзд особливо важливих гостей, наприклад, президента України. Це вдалося вирішити шляхом переговорів: вулицю реально відкрити, залишивши закритим внутрішній двір, для разових заходів перекриття можливо відновити оперативними засобами. Друга серйозна причина – бюрократична – вулиця виходить за межі проектування, і за неї відповідає не замовник проекту – обласна влада, а міська – тому вирішувати питання в першу чергу потрібно з нею.

Проте, як нас запевнили, питання вирішене, тому ми підготували проектну пропозицію, скориставшись підказкою від респондентів інтернет-опитування: у анкетах неодноразово уточнювали, що було б непогано відкрити лише пішохідний прохід, залишивши проїзд закритим. Тому було вирішено відкрити тупиковий проїзд для автомобілів зі сторони вулиці Сінної, який обмежений пішохідною зоною навпроти внутрішнього двору ОДА. Таке рішення є оптимальним, бо а) обхід вулиці пішки все ж таки значно відчутніший, ніж на авто, і, зважаючи на трафік, актуальніший; б) територія із дитмайданчиком буде затишнішою і безпечнішою; в) за рахунок цього можливо буде організувати паркувальний простір уздовж вулиці Зигіна зі сторони Сінної, таким чином збільшивши кількість парковок, яких так чи інакше буде не вистачати; г) це розвантажить вулицю Коряка від транспорту, який зараз їде до установ на вулиці Зигіна.

 

Паркувальний простір

Ситуацію із парковками значно ускладнила поява ЦНАПу. По-перше, він з’явиться на місці існуючого напівстихійного паркінгу, по-друге, сам центр потребуватиме додаткових місць.

З цієї причини практично вся частина території з західного фасаду ОДА віддана під парковки. Сукупна кількість парковочних місць в цій зоні має залишитись приблизно в тому самому обсязі – при всьому бажанні це територіально той максимум, який можливо було виділити без створення значних незручностей для інших категорій. Хоча все ж таки довелось трохи пожертвувати пішохідними відстанями в зоні на користь парковок. Проте додаткові паркомісця можуть з’явитись за рахунок реорганізації вулиці Зигіна і уже є простір біля архіву, який зазвичай не користується популярністю. Це має більш-менш нівелювати навантаження у піковий період, зокрема під час сесій обласної ради.

У цій зоні будуть використані старі шестикутні плити.

Ці плити класні, їхня основна проблема – по ним незручно, а для когось і неможливо пересуватись. Будуть відібрані плити у найкращому стані та перекладені рівніше одна до одної – виключно для паркувального простору вважаємо це допустимим.

Також в зоні парковок біля Облради та ЦНАПу передбачені зарядки для електричних авто. Маємо зауважити, це не розкіш, не «понти», це актуально уже на сьогодні, недорого і точно набагато, в рази дешевше, ніж колись потім проводити ці елементи інфраструктури. Всього передбачено 2 зарядки на 4 автомобіля.

Проектом запропоновано змінити профіль вулиці Дмитра Коряка. Оскільки в межі даного проекту входить лише одна сторона цієї вулиці (що прилягає до кварталу), то і зміни торкнуться саме її. Зараз авто паркуються прямо на дорожній смузі, тож були додані організовані паркомісця для паралельної стоянки.

На перехрестях із вулицями Соборності і Зигіна з'являться пішохідні антикармани, що роблять переходи безпечнішими за рахунок скорочення шляху, який проходить пішохід по проїжджій частині і убезпечення цих зон від паркування автомобілів і, відповідно, закриття оглядовості. Також з’являться два пішохідні переходи в очевидних місцях, де люди уже переходять дорогу або щоб об’єднати пішохідні зв’язки та інфраструктуру.

Уздовж вулиці Коряка на відрізках між антипаркувальними карманами організовано місця для паралельного паркування автомобілів. Такі рішення є неочевидними з точки зору оптимізації руху, може навіть здатись, що вони погіршать ситуацію із трафіком на відрізку, проте це перевірені чужим, переважно європейським, досвідом прийоми, які роблять вулиці безпечнішими для пішоходів із мінімальним впливом на автотрафік.

 

Бокові алеї, пішохідні зв’язки і велоінфраструктура

У концепті була пропозиція розмістити в алеях уздовж вулиць Коряка та Сінна місця для сидіння, але у результаті польових досліджень виявилось, що вони достатньо шумні та загазовані, до того ж, подібна інфраструктура має розміститись трохи далі від доріг з обох сторін відповідно, а міру треба витримувати у всьому. Тому вирішено залишити ці алеї переважно прогулянковими, додавши функціональне освітлення.

Щодо власників собак, незадоволення якими висловлювали люди. Теперішні конфлікти спричинені низькою культурою поведінки людей, відсутністю звички прибирати за своїми тваринами. А концентрація власників та територіальні обмеження продиктували рішення не робити спеціальної виокремленої зони для собак та їхніх хазяїв. У будь-якому випадку така інфраструктура не передбачає і не вимагає знаходження виклично в ній, і відповідно конфлікту не вирішить.

Пішохідні зв’язки. Схема пішохідних зв’язків змінилася переважно за рахунок «згладжування» частини з них, що йдуть через квартал, а також фактору появи ЦНАПу. Так, до вхідної групи нової будівлі прокладені нові маршрути, проте, як уже зазначали, за будівлею найкоротшим пішохідним шляхом частково «пожертвували» на користь парковки, що стало компромісним рішенням. Можна побачити, що частина перетинів пішохідних шляхів наче «зрізана» – це зроблено для того, щоб спростити шлях людям та зберегти озеленену частину, яка потенційно може бути витоптана.

Основні пішохідні шляхи (маються на увазі напрями) по периметру кварталу залишаються практично без змін. У проекті зникає дублюючий проїзд вздовж вулиці Соборності, на його місці з'явиться основний транзитний тротуар вимощений крупноформатною безшовною плиткою в одному рівні з площею. Також додається новий маршрут через вулицю Зигіна.

Велоінфраструктура. Проектом передбачені дві велодоріжки вздовж вулиць Соборності та Сінної (на генплані позначено рожевим). На перший погляд шматок велодоріжки, який починається нізвідки і закінчується ніде, може викликати, м’яко кажучи, подив. Проте треба ж з чогось починати, адже ще два роки тому місто офіційно взяло вектор на розвиток велоінфраструктури. Також маємо зауважити, що у стандартній ситуації ми б не закладали двосторонні велодоріжки (у щільній міській забудові улаштування двосторонніх велодоріжок не рекомендується), проте в умовах відсутності велоінфраструктури в місті та обмеженої ділянки проектування таке рішення є оптимальним. З часом, коли на іншій стороні вулиці також облаштують велодоріжку (здається, що це трапиться не дуже скоро), двостороння велодоріжка стане односторонньою.

Перед входами до будівель та інфраструктурних об’єктів передбачені велопарковки, загальна кількість яких на території закладена із певним запасом, враховуючи стійку тенденцію збільшення кількості велосипедистів.

 

Матеріали та технології земельних робіт. Покриття. Водовідведення

Раніше майже вся територія була встелена бетонними плитами. По такому покриттю було важко пересуватися через глибокі шви між плитами. Уявіть, як було особливо незручно маломобільному населенню – батькам з візками, людям похилого віку тощо.

Основним видом мощення в проекті є безшовна тротуарна плитка сірого кольору розміром 60х40 см українського виробництва. Ця плитка передбачається на всіх тротуарах, площах перед будівлею ради, ЦНАПу та площі з хромованою кулею. Головна ж площа буде вимощена гранітом того ж розміру у чотирьох градаціях сірого кольору. Основна центральна частина меморіальної доріжки влаштована з пиленої гранітної бруківки 10х10 см, а бокові частині доріжки виконані з колотої бруківки 10х10 см, що тактильно окреслює межі меморіального шляху. Всі види граніту матимуть термооброблену поверхню, що робить його цупким, неслизьким (наскільки це можливо).

У парковій зоні, на майданчиках і доріжках з відносно низькою інтенсивністю руху або як засипка, що покриває грунт в масивах посадок кущів або багаторічних трав, використана гранітна крихта (гранвідсів). Вона виглядає природно та добре пропускає воду, що корисно для рослин, до того ж, таке покриття є м’яким та зручним для прогулянок і пробіжок.

Під усіма твердими типами покриття передбачено влаштування основи з бетону і масивної щебнево-піщаної «подушки», що робить покриття довговічним і стійким до механічних деформацій.

Ще одним кроком для зменшення відчуття кордону між будівлею та площею, вже суто візуальним, є демонтаж стилобату – гранітного парапету, на якому височіє будівля. Замість нього буде пологий схил, покритий зеленим газоном.

 

Нова інфраструктура

Освітлення. Існуючі освітлювальні прилади на ділянці проектування залишаються без змін, окрім 4-х найвищих опор вздовж вулиці Соборності, які похилилися в бік дороги. Їх деформація спричинена навантаженням від розтяжок системи живлення тролейбусної мережі. Тому, окремим розділом проекту передбачено заходи з вирівнювання опор та їх підсилення.  

Проектом передбачено організацію освітлення усієї території в темний період доби. Нові освітлювальні прилади можна умовно розділити на 2 групи: освітлення меморіалу і загальне освітлення території.

Перша група включає в себе підсвітку меморіальних барельєфів, підсвітку меморіальної доріжки LED-стрічкою, яка вбудована в підпірні стінки, а також люмінісцентні плитки 10х10 см (технологія люмобетон), які в хаотичному порядку вбудовані в меморіальну доріжку. Ці плитки накопичують світло протягом світлового дня, а в темну добу починають світитись, створюючи дуже класний і незвичайний ефект.

Друга група в свою чергу поділяється на функціональне освітлення з 26 світильників на опорі 4,5 метри висотою і декоративне освітлення, яке складається з вбудованих в мощення світильників та грунтових світильників направлених в крони дерев, з підсвітки LED-стрічкою, що вбудована в напівкруглі лави амфітеатру, з декоративних світильників на опорі висотою 70 см для освітлення зони з лавками в посадках злаків.

Проектом реконструкції передбачена вулична громадська вбиральня. Розташована вона буде поблизу дитячого майданчика та обідньої зони та з урахуванням підключення до інженерних мереж. Розкіш це чи необхідність? На нашу думку, відповідь на це питання залежить від самосприйняття людини і ми залишимо її розсуд читачеві. Окрім того, розміщення вбиральні стане ще одним прецедентом, зважаючи на ситуацію по місту, особливо в плані доступності таких об’єктів для маломобільних груп населення.

Такого типу вбиральні можна побачити по всій Європі. Прості, перевірені, досвідом, вони не потребують постійного нагляду.

 

Нові насадження

Перед початком проектування зелених насаджень була проведена інвентаризація: найбільше на території було лип, каштанів та берез. Дерева в місті зарекомендували себе добре, тому вирішено не додавати нових порід, особливо порід іноземних та складних у догляді. Важливо, щоб рослини були місцеві та не вибивалися з ландшафту, що оточує територію, гармонійно вписувалися в місто. За таким же принципом ми обирали кущі – бузок та жасмін.

Густі масиви кущів дерену білого по периметру ділянки захистять територію від шуму і пилу з насичених магістралей – Сінної та Соборності.

Інклюзивність

Без зайвих слів про доступність для всіх категорій населення. Нижче тезово перераховані заходи інклюзивності, які були передбачені в рамках проекту:

  • все мощення на території виконане безшовною плиткою, що спрощує пересування для маломобільних груп населення (мгн), зокрема для людей на візку;
  • всі перепади висот мають пологі ухили, забезпечений пологий доступ до всіх будівель на території;
  • всі ухили мають нормативний кут до 5% (наприклад, при довжині підйому у 20 метрів перепад висот складає до 1 метру);
  • на пандусних з’їздах перед проїжджою викладена тактильна плитка;
  • всього 9 пандусних з’їздів,
  • громадська вбиральня доступна для мгн, зокрема для людей на візку;
  • написи українською мовою на ввідній меморіальній стеллі дублюються англійською мовою та шрифтом Брайля.

 

Догляд за територією

На території немає однорічних рослин, а для спрощення догляду місцеві рослини висаджені групами. Може здатись, що злаки не дуже сталі рослини, проте це не так. Це декоративний вид відрізняється від типових злакових культур на полях. Вони витривалі до снігу, на осінь матимуть найбільшу декоративність, навесні виходитимуть в нуль, а влітку об’єм поступово наростатиме. Так, злаки символізують циклічність: все в цьому світі тимчасове, проте все розвивається циклічно. І кожний фініш це по суті старт.

Мощення меморіальної доріжки на підйомах і спусках має підігрів і дощоприймач в найнижчій точці заглиблення, що запобігає утворенню ожеледиці на намерзання снігу на похилих поверхнях доріжки.

Прибирання снігу на меморіальній частині передбачається в загальному порядку як і по всій території ОДА, силами структурного підрозділу ОДА, який обслуговує дану територію.

Якою стане площа перед ОДА. Частина 3: меморіал

Коментарі