Реконструкція площі безЛеніна. Частина перша: хронологія подій

Команда CityLab
Початок ця історія бере з часів Революції Гідності в Полтаві. Здавалося б, саме тоді ми перегорнули сторінку в новітній історії країни. Напевне, це так, але як і в кожній книжці, яка довго пролежала розкритою на одній розгортці, є ризик повернутися на ті самі залежані сторінки. Щоб швидше дійти до суті, ми почнемо розповідь з літа минулого року.

 

 

10 липня 2015 року на виконання Постанови Верховної ради України  «Про увіковічення пам’яті Героїв України, які віддали своє життя за свободу і незалежність України» на сесії міської ради було вирішено провести комплексну реконструкцію благоустрою скверу на розі вулиць Леніна і Гагаріна (колишній сквер ім. В.Леніна) із залученням на конкурсних засадах інших підприємств, установ, організацій. А заразом й перейменувати його на сквер пам’яті Героїв України («заразом» - тому це значиться лише підпунктом у рішенні).

Чи знали ви, що площа уже понад півроку офіційно носить назву «Сквер пам’яті Героїв України»? Як багато людей серед ваших знайомих знають про це?

Випадково натрапивши на це рішення ми одразу зацікавилися питанням. Тим паче, що до цього наша команда за результатами голосування громади перемогла в напівофіційному архітектурному конкурсі, який влаштовувала обласна рада. Тоді місце для проекту учасники мали змогу обрати самостійно, і в проекті, що переміг, реконструкції підлягала саме ця площа. Той конкурс відмінили, воно й правильно: організований він був нашвидкуруч без достатніх юридичних підстав і технічних можливостей. Це ж стало приводом для телефонного дзвінка до нас з міськвиконкому з пропозицією отримати місце у складі журі майбутнього конкурсу.

Ми звернулися за детальною інформацією і отримали на руки прототип конкурсних умов, які готувалися до прийняття на наступній сесії. Умови ці, на нашу думку, були далекі від прийнятного рівня (детально про них, конкурсну програму і вихідні дані читайте в наступній статті).

Щоб одразу розпочати конструктивний діалог, довелось трохи попрацювати заочно: ми оперативно склали власний варіант умов конкурсу, спираючись на подібні українські документи. Уже потім пішли в управління містобудування і архітектури. Персонально передали матеріали структурному підрозділу, що займався цим питанням, і направили у письмовому вигляді начальнику управління містобудування і архітектури Вадімову Вадиму Митрофановичу. Тоді з нашого боку не було жодного тиску, навіть помірного, тому що, по-перше, ми досі погано орієнтувалися, як правильно комунікувати із місцевою владою, по-друге, розуміли, що у нас немає достатнього юридичного досвіду для складання подібних документів. Сподівалися на початок діалогу. Марно.

2 вересня виконавчим комітетом було прийнято рішення «Про проведення місцевого архітектурного конкурсу на кращу проектну пропозицію комплексної реконструкції благоустрою скверу пам’яті Героїв України». На сайті міської ради разом із рішенням були опубліковані склад журі і програма конкурсу - судячи з усього, наші напрацювання ніхто навіть і не дивися.

Згодом після оголошення Вадим Митрофанович персонально запрошував потенційних учасників до участі і видавав на руки вихідні дані конкурсного проекту. Серед них був і член нашої організації Козиренко Дмитро - так до нас потрапила ця інформація. Наскільки нам відомо, цих даних немає у відкритому доступі, лише за запитом.

Умови та вихідні дані конкурсу на комплексну реконструкцію благоустрою площі Леніна у Полтаві from Jalyna
Інша нагода нагадати про проблему конкурсу у нас з'явилася під час заходу, який організовував у Полтаві проект GIZ «Муніципальний розвиток та оновлення старої частини міста Львова» сумісно із міськвиконкомом. Це була дводенна конференція, в якій брали участь міські управлінці з різних міст України, німецькі гості, представники органів місцевого самоврядування Полтави і місцевої громади. На другий день була передбачена практична частина, в якій мали розглядатися реальні кейси. Так, в одній із робочих груп ми підняли питання площі  і конкурсу, а за результатами роботи представили концептуальні варіанти його вирішення. До робочої групи увійшли представники міськвиконкому, а презентацію мали змогу почути всі учасники. Звісно, ми не розраховували, що подія приведе до реального рішення, але сподівалися, що вона приверне увагу і дасть якийсь хід подальшим подіям. Цього не сталося.

Фото: проект GIZ «Муніципальний розвиток та оновлення старої частини міста Львова»

Трохи згодом нас запросив на прийом начальник управління містобудування і архітектури Вадімов стосовно іншого питання, але ми, скориставшись нагодою, згадали і про площу. Вадим Митрофанович сказав, що на наступній зустрічі ми поговоримо про це детальніше і попросив підготувати план дій, щоб краще розуміти альтернативу. Ми склали конкретний алгоритм і на наступний зустрічі детально, із обґрунтуванням розповіли про нього. За нашим враженням Вадімов здебільшого погодився із запропонованим планом, принаймні, прийшов до висновку, що існуючий стан речей потрібно відкоригувати.

Пройшло ще два місяці, нічого не відбулося, оголошений конкурс триває. Нещодавно, довідавшись від нас про проблему, заступник голови комісії з питань містобудування, архітектури, розвитку міського господарства, транспорту, депутат міської ради Ямщиков Вадим повідомив нас про те, що на наступному зібранні комісії буде підніматися питання фінансування витрат, пов'язаних із реконструкцією, і запропонував виступити. Ми погодились і на засіданні в черговий раз описали наше бачення проблеми. Представники комісії нас вислухали, і одноголосно вирішили, що конкурс в такому виді не може продовжуватись. Тому, доручили юридичному відділу розібратися як доречно діяти далі в тому разі, якщо є необхідність відмінити конкурс, підняли питання створення робочої групи при потребі перегляду конкурсних умов і програми.

На тому засіданні одразу виник великий резонанс стосовно таких питань як розміщення культового об'єкту на площі (каплички, церкви або церковного комплексу) про це ми напишемо в наступній частині.

Засідання комісії пройшло 19 лютого. Питання, що робити далі, залишається відкритим. Про подальші події обіцяємо повідомити найближчим часом.

Коментарі