Про розробку туристичного логотипу Полтави: спроба зараховується

Команда CityLab
Неабиякий ажіотаж розгорнувся навколо новини про створення логотипу міста: несподівана новина на сайті "Полтави туристичної", багато галасу в соціальних мережах і ЗМІ, тінь наче причетної до цього людини, відомої неоднозначними висловлюваннями і сумнівною діяльністю, чутки про вартість, відхрещування владної верхівки.

Ми вирішили не залишатися осторонь і висловити нашу колективну думку не лише про сам логотип, а і ситуацію, що склалося навколо нього.

 

Логотип як головний ритуал у карґо-культі брендування міст

Який логотип у Лондона, Ріо-де-Жанейро, Токіо, Порту, Венеції, Шанхаю, Кракова? Як багато логотипів різних міст ви знаєте? Скільки із них можете відтворити по пам'яті?

Сам по собі логотип є лише однією із частин бренду міста, можливо, найпомітнішою, і саме тому завдячує такій увазі до себе. В свою чергу, бренд міста - це частина комплексної  маркитенгової стратегії - просування міста, його інтересів на зовнішній арені з метою підвищення його привабливості, значущості або вирішення інших конкретних задач. Але маркетингова стратегія також не остання в списку - за нею стоїть стратегія розвитку міста - довгострокове планування діяльності, постановка тих самих задач і самопозиціювання.

Чи має Полтава прийнятну стратегію розвитку? Поставлені цілі і завдання на найближчі роки?

Логотип можна розглядати одразу й як вузьку річ серед набагато ширших, й як ту, що на поверхні, за якою криються інші, більш глибинні і базові речі. Адже бренд міста в цілому і його логотип зокрема не можуть бути вигаданими або нав’язаними. За ними завжди стоїть місцева ідентичність - те, чим місто, на думку його мешканців, є особливим і значущим.

Про всяк випадок зазначимо: будь ласка, не сприймайте попередній абзац як твердження, що логотип обов'язково мають розробляти місцеві.

Окрім визначення ідентичності, її ще потрібно правильно сформулювати, гарно подати, зробити цікавою і привабливою, а також обов'язково чіткою і зрозумілою як для внутрішньої, так і зовнішньої аудиторії (не лише графічно). Все описане є значною дослідницькою і аналітичною роботою, яка ховається за унікальним, яскравим і вже добре помітним результатом.

До того ж, такі дослідження й подальше обґрунтування дозволять вести мову про доречність логотипу, почати конструктивний дискурс, спираючись на ті чи інші його результати або ж спростовуючи їх.

Нарешті, черга дійшла безпосередньо зовнішнього виду логотипу. Але ми маємо розчарувати читачів, тому що зараз, за відсутності необхідного підґрунтя, неможливо і немає жодного сенсу говорити про естетичну складову. За таких умов за естетикою не може стояти нічого, окрім суб’єктивних вражень і хіба що мінімальних, фундаментальних вимог до якості.

Сучасні міста в епоху глобалізації  варто сприймати в якості конкурентів один одному: як за відвідувачів, так і за постійних жителів. За таких умов тихо і мовчки бути класним - не дуже ефективно, тому думати про те, як заявити про себе і намагатися щось зробити для цього - крок в правильному напрямі.

 

Ініціатива карається

Нам уже відверто набридло те, що в жодного працівника полтавського міськвиконкому нижче рівня заступників мера практично немає повноважень.

Буває так, що приходиш на прийом до начальника управління із пропозицією або зауваженнями, а враження таке, що перед тобою сидить стажер на випробувальному терміні: "ситуація відома, але зробити нічого не можна"; "це вам краще із цим питанням піти до *когось вище* поспілкуватись"; "напишіть краще листа на ім'я мера". Останнє одне з найпопулярніших - замість того, щоб спілкуватись напряму, за один раз обговорити одразу комплекс питань або проблему в цілому, пропонують формат, за яким крок у діалозі зазвичай буде дорівнювати п'яти робочим дням.

А про "такий низький рівень" як начальник відділу можна і не згадувати.

В конфіденційних розмовах неодноразово прямо або опосередковано чули про те, що ініціатива може жорстко каратися. Це і було наочно доведено незалежно від ступеня провини начальника відділу туризму, про що свідчить сама ситуація і коментарі керівництва.

Окремо хочемо замовити слово за Віталія Павлова: на нашу спільну думку, він доречний на своїй посаді, і взагалі є позитивним прикладом місцевого чиновника, яких дуже мало.

 

Завершальне слово

У випадку, якщо прийняте рішення, що Полтаві все ж таки потрібен один лише логотип у вакуумі, тоді треба провести відкритий конкурс з обов'язковою анонімізацією учасників та призовим фондом. Тоді можна б було побачити, чи є факт того, що логотип розробив працівник філіалу фірми, яку очолює неприємна полтавській громаді людина, справжньою причиною або лише приводом у відмові і несприйнятті.

Не зважаючи на те, що такий підхід до брендування міста, зокрема розробки логотипу, ми вважаємо помилковим, нічого страшного не сталося: громадськість зреагувала (краще, якби це ще було менш жовчно і більш об'єктивно), міськвиконком відповів, гроші не витрачені, репутація збережена.

Коментарі