А як у інших? Іноземний досвід реновації історичних будівель

Команда CityLab

В контексті збереження об’єктів культурної спадщини важливо пам’ятати про комплексне нашарування цінностей, що містить об’єкт для своєї громади: містобудівна, архітектурна, історична, соціальна, культурна, емоційна цінності. Реновація історичної будівлі здатна впливати на оновлення міського простору відповідно до часу і функціонального призначення території та окремих об’єктів. Це чудово розуміють у багатьох сучасних країнах і тому підходять до процесу відновлення архітектурних пам’яток не лише з точки зору збереження історичної достовірності.

 

Приклади реновації історичних будівель з точки зору архітектури і дизайну

В попередній статті ми звернули увагу на те, що в Державних будівельних нормах України, які регулюють роботи по відновленню об'єктів культурної спадщини, рекомендують спиратися на ряд міжнародних хартій і конвенцій. Ми хочемо показати кілька прикладів того, як підходять до процесу реновації історичних будівель з точки зору архітектури і дизайну в деяких європейських країнах, де були розроблені і діють ці міжнародні документи.

 

Новий музей (Берлін, Німеччина)

Показовим є приклад реновації Neues Museum – музею історії на Берлінському музейному острові, що був зруйнований у часи Другої світової війни і відновлений у 2009 році за проектом Девіда Чепперфілда.

Побудований в період з 1843 по 1855 роки за проектом відомого на той час архітектора Фрідріха Августа Штюлера, він із самого початку служив історичним музеєм. Пропрацювавши майже століття, зачинився в 1939 році у зв'язку із початком війни і був практично повністю зруйнований під час неї.

У 1997 році у конкурсі на проект відновлення будівлі перемогло архітектурне бюро Девіда Чепперфілда. Фокус у проекті був зроблений на збереженні оригінальних об’єму та структури, тому фасад та інтер’єр будівлі зазнали мінімальних змін. Зокрема, з’явилися широкі бетонні сходи, які в оригінальному варіанті були виконані із мармуру, а дах доповнив скляний купол.

Головна концепція реновації: «Нове повинно віддзеркалювати втрачене, але не імітувати його».

Національний морський музей Амстердама (Амстердам, Нідерланди)

Будівля 17-го століття, задумана як склад на воді і побудована в традиціях Голландського класицизму. Після реновації у 2011 році тут розміщується Національний морський музей Амстердама. Автори проекту, бюро Dok Architecten, повинні були не лише реставрувати будівлю, а й модернізувати існуючу історичну структуру до потреб сучасного використання, зберігши при цьому культурну та історичну цілісності будівлі.

Голландською комісією по збереженню історичної спадщини були поставлені чіткі та суворі вимоги: мінімізувати втручання до самої будівлі і створити напіввідкриту клімат-зону у подвір'ї. Так, фасади були відновленні майже в автентичному вигляді, при цьому в інтер’єрі будівлі з’явилися  сучасні елементи, основними з яких стали сходи та підлога, а головним нововведенням став атріумний простір, що зробив зону подвір’я придатною для проведення різноманітних заходів протягом всього року.

Музей Сан-Тельмо (Сан-Себастьян, Іспанія)

Музей Сан-Тельмо розташований в історичній частині старого міста, що має щільну забудову, і прилягає до зеленого схилу гори Монте Ургул. Проект реновації та розширення музею мав на меті не лише відобразити зв’язок минулого і сучасності в художньому й історичному контексті, а і гармонічно вписатися у ландшафт.

Рішення було знайдене у добудові сучасного павільйону в мінімалістичному стилі із спеціальною технологією озеленення стін. Історичну ж частину будівлі вирішили відновити зовні практично без змін.

Фото: http://www.euskoguide.com/places-basque-country/spain/san-sebastian-tourism/

Музей Морецбург (Галле, Німеччина)

Замок 15-го сторіччя у німецькому місті Галле є дуже цінним прикладом готичної воєнної архітектури. Завдяки бурхливій історії будівля неодноразово зазнавала руйнації і змін протягом всього періоду свого існування. З 17-го століття частина замкового комплексу перебувала у стані руїни аж до 2008 року, поки не була проведена загальна реновація за проектом архітектурного бюро Nieto Sobejano Arquitectos.

Дизайн відновленої будівлі базується на єдиній та оригінальній архітектурній ідеї: осучаснити і відновити замок, частоково зберігши при цьому стан руїни, в якому він проіснував довгий час.

Над напівзруйнованими стінами надбудували новий скляний дах, який здатен забезпечити внутрішній простір великою кількістю природного освітлення. Завдяки такій конструкції відкривається широкий спектр можливостей для використання внутрішнього простору, і в той же час зберігається відчуття перебування поміж справжніх руїн замку.

Культурний центр Пін’єля (Пін’єль, Португалія)

Перед архітектурним бюро depA стояло завдання перетворити будівлю історичного палацу місцевого єпископа на культурний центр. Однією з головних проблем стало те, що протягом останніх десятиліть барокова будівля палацу 18-го століття зазнала значних хаотичних втручань. Тому головний архітектор проекту вбачав своє завдання не стільки в добудові нових елементів, скільки у вибірковому зносу деяких добудов на користь історичної частини.

– Ми не прагнули повністю стерти минуле будівлі, – стверджує він, – оскільки розуміємо: сьогоднішня будівля це те, чим вона стала в результаті всіх перетворень. Ми розглядали наше втручання як черговий історичний пласт, при цьому навмисно залишили всі рубці, що дісталися будівлі протягом колишніх життів.

Було вирішено відреставрувати хол в первинному вигляді, щоб зберегти характер історичної будівлі, інші кімнати зазнали модифікації та були пристосовані до більш сучасних потреб. Найзначнішим нововведенням став дзеркальний бокс на внутрішньому подвір'ї будівлі, де розміщуються каси.

Академічний центр (Паретс дель Вальєс, Іспанія)

У більшості випадків відновлення історичної структури у первинному вигляді не буде нести своєї автентичної емоційної цінності, що призведе до його морального старіння через деякий час. Їх відтворення доцільно лише у виняткових випадках, наприклад, якщо сам об’єкт втрачає свою композиційну, архітектурну цінність без них. Заміна втрачених конструкцій здатна зробити історичний об’єкт більш привабливим, пристосувати функціонально до сучасних умов.

Прикладом цьому може стати редизайн будівлі 16-го сторіччя на новий академічний центр, спільно проведений студіями Twobo Architecture та Luis Twose Architect в 2009-2011 роках.

Основна увага архітекторів була прикута до двох зон: західного фасаду та старої вежі. Західний фасад, що зорієнтований на площу та служить головним входом у будівлю, являє собою сучасну конструкцію зі скла та металу. Оборонна вежа ззовні була повністю відновлена в початковому вигляді, а всередині зазнала значних втручань.

Ще раз звертаємо увагу читачів на той факт, що реновація історичних об’єктів не може обійтися без їх пристосування до сучасних умов експлуатації та потреб окремих верств населення: маломобільних груп, людей з інвалідністю.

 

Післямова

Хочемо зауважити, що у випадку з будівлею колишнього Кадетського корпусу ми в жодному разі не прагнемо нав'язати кардинальні перетворення, які б могли порушити цілісність архітектурного ансамблю Круглої площі. Але, за нашими переконаннями, не варто уникати змін у принципі, прагнути до копіювання та фальсифікації.

В процесі реновації можливо прийти до будь-якого рішення, але потрібно принаймні дати будівлі шанс перетворитися на щось краще, актуальне до наших часів, уникнути можливості повторного занепаду. Важливо пристосувати її відповідно до нового призначення і тих функцій, які вона буде виконувати уже в якості оновленого об’єкта, що зумів поєднати в собі різні епохи і покоління, нашу історію і дух сучасності.

Коментарі